Olen lapsesta asti ollut kiinnostunut tietotekniikasta. Isäni osti minulle ensimmäisen tietokoneen ollessani vain 6-vuotias ja siitä lähtien pyörin koneiden parissa. Olen myös aina halunnut suunnitella visuaalisia kokonaisuuksia, joten vähän kasvettuani tuntui luonnolliselta tehdä suunnittelusta ja digitaalisuudesta myös ammatti. Isäni oli, toki sattumalta, kaukaa viisas: olen saanut kasteen tekniikan maailmaan jo pienenä, joten uuden tekniikan haltuunottoon ei mene kovinkaan kauaa. Se on onni tänä päivänä, kun tekniikka kehittyy jatkuvasti ja pystyn hyödyntämään uusimpia ohjelmia. Mielestäni graafista ja digitaalista suunnittelua tekevän tulee ehdottomasti hankkia vankka tietotekninen osaaminen, sillä muuten uusien ja joskus monimutkaistenkin ohjelmien tuomat mahdollisuudet jäävät käyttämättä! Suoritin alan opinnot ammattikorkeassa ja nyt olen avannut ensimmäisen oman yritykseni Turkuun. Suunnittelen digitaalisia sisältöjä pääasiassa eri yrityksille, mutta myös julkiselle sektorille, yhdistyksille ja ihan yksittäisille toimijoillekin. Yritykseni on toistaiseksi pieni. Se työllistää lisäkseni copywriterin ja AD:n.

Tätä päivää ja tulevaisuutta

Pienyrittäjän arki on sellaista, että pitää jaksaa tehdä jonkin verran paperinpyöritystä, mutta palkinnoksi saan olla oman itseni herra. Menen yleensä aamulla töihin kello kuudeksi, sillä pidän hiljaisuudesta ja saan silloin parhaiten asioita aikaiseksi. Meillä on niin hauska ilmapiiri töissä, että välillä aamukahvit meinaavat venyä, kun työkaverit tulevat paikalle. Onneksi joku meistä sentään huikkaa hetken päästä, että on aika palata työnkin pariin. Työssäni on muutenkin paljon huumoria, koska hauskat mainokset jäävät mieleen. Usein saatan vapaa-aikanani keksiä vitsejä, joita työssä voisi käyttää. Luen myös vitsikirjoja, sillä lapsena ne olivat suosikkejani. Enpä olisi silloin arvannut, että siitäkin harrastuksesta on hyötyä! Kun saamme markkinointimme vielä paremmin toimimaan ja kun lisäasiakkaita löytyy, haluan laajentaa liiketoimintaa isommaksi. Olen kaiketi varsin kunnianhimoinen ja tykkään ajatella suuresti, mutta pistän samalla jäitä hattuun: minulla ei ole kova kiire rynnätä toteuttamaan suunnitelmiani heti vaan usein teen suunnitelmia viiden vuoden tähtäimellä.

Kokemuksia asiakkaiden kanssa

Kerran toteutin keskisuuren yrityksen some-mainoskampanjan. En viitsi mainita asiakkaitani, sillä jotkut haluavat pitää mainostajan kädenjäljen piilossa. Onneksi ihmiset toki nykyään tietävät, että brändien takana on vankkaa ulkopuolista ammattisuunnittelua ja ala saa ansaitsemaansa arvostusta näin välillisestikin. Ensimmäisellä tapaamisella asiakkaan kanssa keskustelimme pitkään yrityksen toimintaperiaatteista. Haluan aina tutustua asiakkaisiini huolella, jotta mainoskampanja varmasti tulee sopimaan juuri heille ja heidän asiakkailleen. Ensin puhuimme hyvin virallisia, mutta jo 15 minuutin kuluttua melkein huusimme: olimme lapsenomaisen innostuneita hauskoista hahmoista, joita käyttäisimme somessa. AD tuli paikalle kysymään, onko kaikki hyvin. Hän luuli aluksi, että riitelimme, koska puhuimme niin kovaa. Ei hän tietenkään uskonut, että oikeasti riitelisimme, mutta se oli käynyt hänen mielessään, koska yleensä asiakkaiden kanssa tapaamiset sujuvat vähän rauhallisemmin. Joskus sitä kohtaa semmoisen asiakkaan, jonka kanssa läppä lentää ja se jos mikä on mahtava tunne! Uskon, että parasta bisneksessä on se, että on oma itsensä. Itse nautin työstäni päivittäin.